השוואה: שילוח בינלאומי בים ובאוויר

שילוח בינלאומי הוא חלק חשוב מהמסחר העולמי וממלא תפקיד מרכזי באופן שבו סחורות נעות ברחבי העולם. בחירת שיטת ההובלה היא החלטה מכרעת שלעתים קרובות לוקחת בחשבון מגוון גורמים שונים. פוסט זה בבלוג יחקור את ההבדלים בין שילוח בים ובאוויר, כמו גם בחינת העלויות והיתרונות של שניהם. על ידי התבוננות במאפיינים השונים של כל אפשרות, יתברר איזה אמצעי תחבורה מתאים ביותר לסוגי מטען שונים. בנוסף, נחקור כמה מהמלכודות הנפוצות שכדאי להיות מודעים להן בעת הסדרת משלוח בינלאומי. מטרת פוסט זה בבלוג היא לצייד את הקורא במידע הדרוש כדי לקבל החלטה מושכלת כאשר שוקלים משלוח בינלאומי.

 

עלות משלוח

כאשר משווים שילוח בינלאומי בים ובאוויר, אחד הגורמים הראשונים שיש לקחת בחשבון הוא עלות המשלוח. בדרך כלל, משלוח באוויר הוא הרבה יותר יקר מאשר משלוח דרך הים. הובלה אווירית משמשת לעתים קרובות עבור סחורה שצריכה להיות אספקה מהירה, ואילו הובלה ימית היא חסכונית יותר עבור סחורה שאינה צריכה להגיע בדחיפות. כאשר מדובר בשילוח בינלאומי, ניתן לחלק את עלות השילוח דרך הים לשתי קטגוריות: עלות שילוח מכולות ועלות הדלק. עלויות המכולה משתנות בהתאם לגודל וסוג המטען. עלויות הדלק מבוססות על מרחק הנסיעה וסוג הדלק המשמש. במקרים מסוימים, עלות המשלוח באוויר עשויה להיות חסכונית יותר מאשר משלוח דרך הים, בהתאם לסוג המטען הנשלח.

 

זמן אספקה

כשמדובר במשלוח דרך מים בינלאומיים, זמן האספקה יכול להשתנות מאוד בהתאם לגודל המשלוח. פריטים קטנים יותר שנשלחים דרך הים ייקח הרבה יותר זמן מאלה הנשלחים באוויר, בשל הצורך בהובלת מכולות וזמן השהייה במעבר. המשלוחים האוויריים, לעומת זאת, נוטים להיות הרבה יותר מהירים, מכיוון שהם עוברים את המסלול הישיר ביותר האפשרי ובדרך כלל עוברים במכס הרבה יותר מהר. עם זאת, משלוחים אוויריים נוטים להיות יקרים יותר, ולכן חשוב לשקול את העלות וזמן האספקה כאשר מחליטים איזו צורת משלוח מתאימה לכם.

 

מגבלות גודל מטען

במשלוח דרך הים, גודל הכבודה שתוכל לשלוח מוגבל. נפח המטען לא יעלה על נפח המכולה, שהוא לרוב כ-67 מ"ק. ככלל, משקל המטען לא יעלה על 20 טון, אם כי הגבלת המשקל המדויקת תשתנה מחברת שילוח לחברה. מצד שני, במשלוח באוויר, גודל הכבודה מוגבל למה שיכול להיכנס לתא המטען של המטוס. משקל המטען לא יעלה על גובה המשקל המרבי של המטוס, לרוב בין 5 ל-20 טון.

 

השפעה סביבתית

בכל הנוגע להשפעה על הסביבה, שילוח בינלאומי דרך הים הוא הרבה יותר ידידותי לסביבה מאשר שילוח בינלאומי באוויר. שילוח ימי מייצר פחות פליטות מאשר שילוח אווירי, וספינות מסוגלות לשאת מכולות גדולות בהרבה ממטוסים, וכתוצאה מכך פחות נסיעות ופחות שימוש בדלק בסך הכל. העלות ארוכת הטווח של הובלה אווירית גבוהה יותר, הן מבחינה כספית והן מבחינת ההשפעה הסביבתית שלה.

 

אבטחה/בטיחות

בכל הנוגע לבטיחות ואבטחה, למשלוח דרך הים יש כמה יתרונות על פני אוויר. מכיוון שהמטען נוסע במכולה סגורה, הוא פחות פגיע לגניבות, ונדליזם או אובדן אחר. מצד שני, נסיעות אוויריות מאובטחות יותר מכיוון שהמטען מנוטר ועוקב מקרוב יותר, מה שהופך אותו לפחות סיכוי לאיבוד או לגניבה. בנוסף, המטען האווירי נתון לסינון יסודי לאיתור טרור ופריטים אסורים אחרים, המספקים שכבת אבטחה נוספת.

 

שחרור ממכס

במשלוח דרך הים, שחרור ממכס יכול לקחת עד מספר שבועות, בהתאם לתקנות המדינה. הדבר עלול לגרום לעיכובים משמעותיים באספקה, ויכול לגרום לעלויות נוספות כגון מיסים, מכסים ודמי אחסון. מצד שני, משלוחי הובלה אווירית בדרך כלל עוברים מהמכס מהר יותר, וכל העלויות הנלוות נוטות להיות נמוכות מאלה הקשורות למשלוחים ימיים. עם זאת, העלות של הובלה אווירית היא בדרך כלל גבוהה יותר, וייתכן שזה לא מעשי לשלוח פריטים גדולים או מגושמים בדרך האוויר.

 

דרישות אריזה

אשר בוחנים משלוח בינלאומי בים או באוויר, יש לקחת בחשבון את דרישות האריזה. באופן כללי, חבילות הנשלחות דרך הים חייבות להיות חזקות יותר מכיוון שהן חייבות לסבול חשיפה ארוכה לתנאים קיצוניים כמו לחות ותנודות טמפרטורה. בנוסף, חבילות ים חייבות להיות גם עמידות למים ולהיות מסוגלות לעמוד בפני התקפות אפשריות של חרקים, מכרסמים ומזיקים אחרים. חבילות הנשלחות בדרך האוויר, לעומת זאת, חייבות להיות קלות יותר ואטומות טוב יותר כדי שלא יחרגו ממגבלות המשקל של חברת התעופה. יתרה מכך, חבילות אוויר חייבות להיות עם תוויות גלויות בבירור ולהכיל את מסמכי הייצוא הנדרשים.

 

מסלולים זמינים

כשמדובר בשילוח בינלאומי, הן בים והן באוויר, לא חסרים מסלולים זמינים. דרך הים, חברות יכולות לבחור בין מגוון מסלולים טרנס-פסיפיק וטרנס-אטלנטי, בהתאם למוצא הסחורה ויעדה. בדרך האוויר, לחברות יש גישה לנתיבים בינלאומיים המכסים את העולם וניתן להתאים אותם למיקומים ספציפיים. לא משנה באיזו שיטת משלוח נבחר, יהיו מספר מסלולים זמינים לבחירת הלקוחות.

 

לסיכום, חשוב לקחת בחשבון את הפשרות בין שילוח ימי ואווירי בעת קבלת החלטה על שילוח בינלאומי. משלוח ימי בדרך כלל חסכוני יותר, אבל לוקח יותר זמן. משלוח אווירי יקר יותר אך מציע משלוח מהיר יותר. בסופו של דבר, ההחלטה באיזו שיטה להשתמש צריכה להתבסס על צרכי החברה והלקוח.